Ciljani podsektori: Razvoj softvera, dizajn, Business Processing Outsourcing (BPO)

Firme u ICT sektoru u Srbiji imaju komparativnu prednost u regionu u pogledu cena i fleksibilnosti stručnjaka da se prilagode različitim tipovima projekata. Sa prosečnom bruto platom od 880 dolara na mesečnom nivou u ICT sektoru, Srbija je ispod proseka u odnosu na Gruziji (1.050 dolara bruto), Rumuniju (1.300 dolara), Mađarsku (2.200 dolara) i Tursku (3.600 dolara). Raspoložive tehničke sposobnosti, poput programiranja, su na visokom nivou uz prisutan stabilni porast radne snage, uzevši u obzir ukupan broj od 26.963 diplomaca u 2005. godini iz tehničkih nauka relevantnih za ICT poslove.

Međutim, ovi diplomci nisu uvek upoznati sa tekućim potrebama programiranja te je stoga neophodna i dodatna obuka na radu. Intervjuisane firme su kao najveći nedostatak u pogledu sposobnosti odredile menadžerske veštine, a vlasnici smatraju da je rast firme ugrožen zbog nedostatka srednjeg menadžmenta koji bi preuzeo ključne funkcije, dok bi mlađi programeri bili na pozicijama koje su više tehničke prirode. Konkurentnost Srbije je takođe smanjena zbog jake podeljenosti usled koje se male firme ne udružuju kako bi se zajednički takmičile za veće projekte na bitnim tržištima.

I pored ovoga, ovo je grana u usponu i Srbija može da pridobije značajan deo regionalnog poslovanja uz povećanu tražnju usluga od strane zapadnih tržišta. Od 2003 do 2006, prodaja i broj radnih mesta su udvostručeni, a izvoz je povećan sa 11 miliona na 50 miliona dolara. U ovom trenutku, prema zvaničnoj statistici, nekih 2.000 preduzeća u ICT sektoru zapošljava oko 150.000 ljudi. Izveštaj Svetskog ekonomskog foruma o tehnološkoj spremnosti /inovacijama u Srbiji je ohrabrujući: Srbija se našla ispred većine svojih suseda po tehničkoj spremnosti, čak i ispred Bugarske, Makedonije, Albanije i Bosne u pogledu inovacija. Vlada Srbije obezbeđuje posebne podsticaje za direktna strana ulaganja u ICT, a istovremeno se radi na institucionalizaciji i jačanju veza između ove grane privrede i visokog obrazovanja.

Pregled

Budući da svetsko tržište „outsourced” softverskog inženjeringa, offshore dizajniranja sistema i integracija nastavlja da raste, Srbija je dobro pozicionirana i geografski i strukturalno da bi pružila isplative i pouzdane alternative u odnosu na druga tržišta.  Srbija poseduje značajan potencijal da se postavi kao vodeća lokacija za outsourcing i druge potrebe evropske IT industrije.  U Srbiji postoji preko 1,300 registrovanih IT kompanija sa preko 10,000 zaposlenih.  Ove kompanije variraju od internet provajdera do firmi za softverski inženjering i integratora sistema svetskog nivoa.  Partneri sektora su vodeće tehnološke kompanije širom sveta, u saradnji sa kojima se obezbeđuju prvoklasna rešenja i za domaće i za međunarodne klijente.  Domaće tržište IT usluga se takođe širi, što takođe predstavlja nove mogućnosti za B2B.  Domaća mala i srednja preduzeća sve više imaju potrebe za IT uslugama i rešenjima, a veliki broj opština je prevazišao nacionalne institucije u inicijativama na poljima e-vlade, e-bankarstva i e-učenja, čime se stvaraju dodatne mogućnosti za domaće proizvođače softvera.

Srbija nudi visokokvalifikovane, preduzetne inženjere, kompetentne na širokom polju tehnologija, i pružanju podrške efikasnom razvoju kvalitetnog prilagođenog softvera i sistemskih integracija.  Sektor obuhvata dosta malih, fleksibilnih firmi koje su sposobne da brzo reaguju na potražnju na tržištu i razviju za sebe novu tržišnu nišu.  Visokokvalifikovana radna snaga su uglavnom mladi ljudi od kojih je veliki broj stekao obrazovanje i/ili radno iskustvo u inostranstvu.  Međutim, generalno gledano, radni kadar nije iskusan u poslovnom smislu koliko bi mogao biti.  Uloga Projekta je da pomogne pri prevazilaženju određenih nedostataka u sektoru i razvije promotivnu strategiju koja se zasniva na pozitivnim osobinama sektora i konkurentnim prednostima.
Strategija
Strateški fokus usmeren je na jačanje kapaciteta srpskih firmi za nadmetanje na međunarodnom tržištu, kroz:
• Unapređenje konkurentnosti domaćih IT firmi izgradnjom njihovih kapaciteta u tehničkim oblastima poput Upravljanja projektima, ali i tzv. soft veštinama poput marketinga.
• Podrška firmama za dobijanje međunarodno priznatih sertifikata.
• Promocija prodaje i marketing strategija kojima se povećava izvoz IT usluga i rešenja, naročito putem outsourcing-a.
• Identifikovanje B2B mogućnosti unutar Srbije i regiona koje omogućavaju rast kroz lokalnu potražnju za IT rešenjima i uslugama u privatnom i javnom sektoru.
• Fasilitacija povećanja greenfield investicija i zajedničkih ulaganja u ICT oblasti.